Bądź przygotowany nie daj się zaskoczyć, gdy zapali się żółte światło! Jeśli zbliżasz się do miejsca z działającą sygnalizacją i zapali się żółte światło, szybko zdecyduj, czy zatrzymasz się, czy będziesz jechał dalej. Tracąc czas na wahanie się, na pewno wjedziesz na czerwonym.
Warunkowy skręt: gdy widzisz zieloną strzałkę, ostrożnie ruszaj! Zapalona zielona strzałka zezwala na warunkowy wjazd za sygnalizator. Jeśli ją widzisz, nie czekaj na zachętę ze strony egzaminatora. Bierność zostanie zwykle potraktowana jako oznaka niewiedzy lub braku właściwego przygotowania do uczestnictwa w ruchu drogowym. Gdy droga jest wolna i nie ma pieszych ruszaj!
Ronda: niektóre sygnalizatory są mało widoczne, ale obowiązują! Wiele negatywnych ocen to rezultat wjechania za sygnalizator, na którym pali się czerwone światło. Na rondach kursanci bardzo często nie dostrzegają sygnalizatorów ustawionych przed drogą, na którą chcą wjechać.
Wyjazd z drogi podporządkowanej: ustąp pierwszeństwa i jedź! Egzamin to nie szkolenie! Nie czekaj na podpowiedź czy zachętę do ruszenia ze strony egzaminatora. Sam musisz wiedzieć, czy możesz wyjechać i czy nie wymusisz w ten sposób pierwszeństwa.
Skrzyżowanie z ruchem kierowanym: zjedź z niego dynamicznie! Skrzyżowania, szczególnie te z ruchem kierowanym, trzeba opuszczać sprawnie. Egzaminowani często dobrze oceniają, że mogą ruszyć, ale robią to tak wolno, że zmuszają innych do hamowania. A to oznacza wymuszenie pierwszeństwa.
Zbliżasz się do przejścia dla pieszych? Obserwuj je i zdejmij nogę z gazu! Wiele negatywnych ocen wynika z braku reakcji kierowcy na zbliżanie się do przejścia dla pieszych. Jeśli widzisz tam pieszego, zdejmij nogę z gazu będzie to znak, że jesteś przygotowany do zatrzymania auta. Nie najeżdżaj na linie to bardzo częsty powód oblania egzaminu.
Najazd na linię ciągłą to błąd. Jej przekroczenie (także na placu manewrowym!) oznacza niezaliczenie egzaminu.
Podczas cofania obserwuj drogę przez tylną szybę samochodu! Od egzaminowanych wymaga się, by podczas cofania obserwowali drogę przez tylną szybę. Same lusterka to za mało.
Wypocznij i zachowaj spokój
Wybierając się na egzamin na prawo jazdy, pamiętaj o zabraniu z sobą dokumentu potwierdzającego tożsamość. Na sprawdzian powinieneś stawić się w dobrej formie psychicznej i fizycznej. Co zrozumiałe, przychodząc na egzamin, należy być trzeźwym!
Jeśli w orzeczeniu lekarskim widnieje adnotacja, że podczas jazdy powinieneś korzystać np. z okularów czy szkieł kontaktowych, musisz mieć je z sobą. W przeciwnym razie egzaminator nie rozpocznie sprawdzianu praktycznego. Podczas egzaminu nie dyskutuj na temat ocen egzaminatora. Kłótnia przeważnie przynosi efekt odwrotny do zamierzonego. Ewentualne uwagi zgłoś na koniec. Musisz rozumieć i realizować polecenia egzaminatora. Jeśli czegoś nie jesteś pewien, zapytaj.
Egzamin praktyczny powinien trwać ok. 40 minut, jednak może się zdarzyć, że twoja mało dynamiczna jazda spowoduje przedłużenie go nawet do godziny.
Co może egzaminator, a czego nie powinien? Masz wątpliwości? Możesz się odwołać.
W przypadku wątpliwości co do wyniku egzaminu masz prawo się odwołać. Swoje zastrzeżenia skieruj do marszałka województwa (nie do WORD-u), który przekaże sprawę do rozpatrzenia przez organ nadzoru urzędu marszałkowskiego (zazwyczaj jednak, jeśli wyślesz zażalenie do WORD-u, ten prześle sprawę do właściwego urzędu).
Organ kontrolny otrzymuje informacje o wcześniejszych egzaminach, nagranie i treść skargi. W Warszawie w 2009 r. złożono około 160 skarg, co stanowiło 1 procent wszystkich egzaminów. W 20 przypadkach dopatrzono się błędów proceduralnych.
Najczęstsza przyczyna skarg dotyczy różnicy w postrzeganiu i ocenie zaistniałej sytuacji drogowej. Kursanci skarżą się również na zachowanie egzaminatora że np. nie rozmawiał z egzaminowanym, nie wytwarzał odpowiedniego klimatu itd. Jednak zdarzały się też przypadki nieuprzejmości czy burkliwości egzaminatora za takie zachowanie może on zostać ukarany. Przewidziane kary to: upomnienie, obcięcie premii, nagana i (stosowane niezwykle rzadko) zwolnienie z pracy.
Inne artykuły z działu news
- 2020-05-11: Prawo jazdy podczas pandemii
- 2019-03-18: Jazda samochodem w deszczu
- 2019-02-15: Jazda samochodem we mgle
- 2019-02-04: Przed egzaminem na prawo jazdy – porady
- 2018-08-01: Prawo jazdy a słaby wzrok
- 2018-08-01: Jak poprawnie ruszyć samochodem
- 2018-08-01: Prawo jazdy na motocykl
- 2018-06-08: Kiedy warto skorzystać z jazd doszkalających?
- 2017-06-19: Wakacyjne kursy prawa jazdy
- 2017-05-22: Wybór szkoły jazdy ma znaczenie. Dlaczego?
- 2017-03-25: Przydatna w życiu umiejętność
- 2017-02-20: Wiedza teoretyczna i praktyczna
- 2017-01-13: Warto czy nie warto uczyć się jazdy zimą?
- 2016-11-23: Pomysł na prezent dla młodzieży
- 2016-10-13: Nauka jazdy jesienią i zimą
- 2016-06-01: Droga długa, ale nie kręta…
- 2016-04-19: OSK Aurinko zaprasza
- 2016-01-18: Nowa strona naszego ośrodka